تحقیق کاربردهای لیزر در مهندسی پزشکی

دسته بندي : علوم پزشکی » پزشکی
دانلود تحقیق با موضوع کاربردهای لیزر در مهندسی پزشکی ،
در قالب word و در 34  صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
کاربردهای لیزر در مهندسی پزشکی
مزایای جدای لیزری بر حسب نوع عمل ، نوع لیزر و بعضی اوقات از حالتی –به حالت دیگر فرق می کند. حصول تمامی این مزایا بشرطی مقدور است که لیزر بطور صحیح مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت بکارگیری روشهای معمولی بهتر خواهد شد. 
مزایای بالفعل جراحی لیزری عبارتند از:
1- میدان جراحی خشک
2-     کاهش اتلاف خون
3-     کاهش تورم
4-     محدودیت فیبوزوتنگ شدگی مجرا(به از بین رفتن سلولها به هر علتی که باشد مثلا براثر نرسیدن خون به آنها را نکروز می گویند که نکروز سبب بوجود آمدن فیبوز میشود)
5-     انتقال از طریق رشته های نوری 
6-     عدم تداخل با لوازم تحریک کننده
7-     دقت
8-     کاهش وسایل جراحی در زمینه عمل جراحی
9-     کاهش دردهای بعد ازعمل
10-ضدعفونی ناحیه جراحی
11-تکنیکهای اختیاری که تماسی یا غیرتماسی باشند.
در حال حاضر رایجترین لیزری که در اتاق عمل مورد استفاده قرار می گیردلیزری اکسید کربن است.از کاربردهای گسترده این لیزر می توان از توانایی آن در برش و تبخیر نام برد اخیرا از انعقاد ثانویه آن نیز در مواردی استفاده شده است.لیزر آرگون یکی از متداولترین لیزرهاست . اولین کاربرد آن د رانعقاد شبکیه چشم بوده است. اما ا مروزه علاوه بر مورد اخیر از این لیزر بطور وسیعی در معالجه ضایعات پوستی رنگین در درماتولوژی نیز استفاده می شود. همچنین کاربردهای اندوسکوپی وسیعی با آن انجام می شودلیزك یا لیزر اپی¬تلیال كرایومیلیوزیس (Laser Epithelial Keratomileusis) نوع تغییریافته عمل لیزر (PRK) است. در عمل PRK لایه سطحی قرنیه كه اپی¬تلیوم نام دارد بوسیله ابزار خاصی برداشته می شود و سپس با استفاده از لیزر اكسایمر سطح قرنیه تراش داده شده و با تغییر شكل آن عیب انکساری بیمار اصلاح می شود. پس ازعمل PRK ، اپی¬تلیوم كه حدود 50 میكرون ضخامت دارد ظرف مدت 3 تا 5 روز ترمیم شده و مجددا" سطح قرنیه را می-پوشاند.عمل لیزك گرچه بسیار شبیه به PRK می¬با¬شد، ولی از بعضی جهات با آن متفاوت است. در این عمل پس از آنكه قرنیه با استفاده از قطره¬های مخصوص بی¬حس شد، بر روی قسمت مركزی قرنیه كه با ابزار خاصی محصور شده است، چند قطره الكل چكانده ¬شده و در مرحله بعد محلول الكل از سطح قرنیه شسته می شود. بدین ترتیب الكل لایه سطحی قرنیه یا اپی¬تلیوم را شل نموده و جراح می¬تواند با استفاده از ابزار خاصی این لایه را جمع كند.
پروستات در برابر دارو، تيغ، گرما و ليزر 
  پروستات، يك غده گردوئي شكل است كه زير مثانه و جلوي ركتوم قرار گرفته. مجراي ادرار (پيشابراه) لوله‌اي است كه ادرار و اسپرم را از بدن خارج مي‌كند و از ميان پروستات و گردن مثانه عبور مي‌كند. هايپرپلازي خوشخيم پروستات يا BPH ، به معني افزايش حجم بافت پروستات است و نياز به درمان دارد.  با بزرگ شدن آن، بافت پروستات، به پيشابراه فشار مي‌آورد و جريان ادرار را تا حدي مسدود مي‌كند و باعث انسداد مجاري ادرارمي‌شود. 
بزرگ شدن پروستات، حدود نصف مردان‌%(43) را در سن 60 سالگي و 90 درصد از مردان در دهه 70 و 80 سالگي  مبتلا مي‌كند. درمان‌هاي متفاوتي براي موارد مختلف  انجام مي شود.
اگر هر يك از علائم زير را مشاهده كرديد به دنبال درمان پزشكي باشيد: گير (hesitancy) در شروع دفع ادرار مشكل داشته باشيد، جريان ضعيف ادرار، نياز به زور و فشار براي دفع ادرار، احساس اين كه پس از دفع ادرار، مثانه كاملا خالي نشده، نياز به دفع ادرار فوري،  مراجعه مكرر به دستشوئي، شامل بيدار شدن‌هاي مكرر هنگام شب، احساس سوزش يا درد حين دفع ادرار. 
درمان: روش‌هاي درماني مختلفي براي افراد مبتلا به BPH وجود دارد كه بر اساس علائم مختلف آن، متفاوت است. اگر علائم بيماري، سلامتي فرد را به خطر نيندازد، مي‌توان درمان نكردن را انتخاب كرد افراد با علائم ضعيف مي‌توانند آزمايشات ساليانه را انجام دهند:( انتظار و مراقبت) و اگر علائم باعث سلب آسايش و راحتي فرد باشد و فعاليت‌هاي روزانه وي را مختل كند، درمان پيشنهاد مي‌شود
دسته بندی: علوم پزشکی » پزشکی

تعداد مشاهده: 1028 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 34

حجم فایل:934 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 34 صفحه، قابل ویرایش.